Over korting, tekort en ‘profit’

Over korting, tekort en ‘profit’

Binnenkort breekt het weekend aan voor de consument die gelooft in kortingen. Het begint met Black Friday en eindigt met Cyber Monday. Een weekend dat vier dagen beslaat. Werkelijk alles is eraan gedaan om jou maximaal te laten profiteren. Maar wie gaat er nu echt met de ‘profit’ vandoor?

 

Levenskosten

De kosten van energie en boodschappen zijn dit jaar fors gestegen ten opzichte van vorig jaar. Als jouw inkomen niet dezelfde stijging doormaakt, is je koopkracht afgenomen. Dat betekent heel simpel dat je zult interen op je spaarcenten als jouw uitgaven gelijk blijven.

Aanbieders van producten weten dit. Echter hun belang is tegengesteld aan het jouwe. Waar jouw belang gediend is bij beperking van je uitgaven als alles duurder wordt, zullen zij er alles aan doen je te verleiden toch geld uit te geven. Hun wapen in deze strijd: KORTING!

 

Black Friday en Cyber Monday

Alle marketinginspanningen komen samen in dit koopmoment van vier dagen. En er wordt zelfs gedreigd met ‘Op is op’. Dus ja, dan moet je wel. Anders ben je te laat. En verliezen, dat wil niemand.

Precies dat laatste, verliesaversie genaamd, is wat jouw brein prikkelt. Hoe ga jij je daartegen wapenen?

 

Korting, tekort en ‘profit’

De eerste vraag die jij jezelf kunt stellen, is : ‘Wat kom ik tekort?’ Trek alle lades en kasten open en doe de verhuistruc. Breng alles naar een punt in je woning en vraag jezelf af hoeveel ritjes er nodig zijn om al je spullen naar een ander huis te verplaatsen. Zie je wel? Je hebt eigenlijk al heel veel spullen.

De volgende opdracht is om alles weer terug te brengen naar zijn plek in huis en ieder artikel dat niet bruikbaar is te voorzien van een Post-It waar ‘Stuk’ of ‘Te krap’ op staat. Hoe lang heb je die artikelen gemist in je dagelijks leven?

Als het antwoord op die vraag ‘Niet’ is, hoef je ze niet te vervangen.

 

Er zijn nu al twee dagen om namelijk de vrijdag en de zaterdag. Zondag rust je uit en op maandag zoek je uit wat je het laatste jaar hebt uitgegeven aan energie en boodschappen. Dat bedrag deel je door twaalf en trek je van je netto-inkomen af.

Om te zorgen dat je volgend jaar rond kunt komen, neem je 10% van dit maandbedrag en dat bedrag maak je over naar je spaarrekening. Mochten deze kosten volgend jaar harder blijven stijgen dan je inkomen, dan heb je hiervoor nu een buffer aangelegd.

Trek van het bedrag dat resteert je huur of hypotheek van af. Wat je dan overhoudt, kun je aanwenden voor een extra reserve (vakantie of vervangingsbuffer) of je geeft het uit.

 

Super Tuesday

De maandag is nu om. Je hebt in vier dagen vastgesteld wat je werkelijk tekort komt. Ook heb je geanticipeerd op prijsstijgingen en daar je budget op afgesteld. Nu ben jij degene die echt geprofiteerd heeft van je eigen inspanning. Dat is jouw ‘profit’ of winst. Met dit supergevoel ga je de dinsdag in.

 

Financiële planning

Heb jij vragen over geld? Zou je zorgen moeten voelen over wat je later te besteden hebt? Zie je nog niet hoe je verantwoord kunt beleggen? Neem dan contact met mij op.

 

Rik Smit is financieel planner bij Smit Vernooij c.s. te Landsmeer