De meeste ondernemers houden van hun bedrijf. Het is zelf op- of uitgebouwd en zit er veel ‘bloed, zweet en tranen’ in. En als je dan met pensioen wilt, zoek je een koper die het net zo gepassioneerd wil voortzetten. Maar wat moet die koper betalen?
Het waarderen van een bedrijf is vakwerk. Er zijn verschillende methodes. En welke methode past, is afhankelijk van de situatie, de branche of het type onderneming. Sommigen zeggen: de waarde van mijn bedrijf is ‘wat de gek ervoor geeft’. Maar meestal wordt er wat verfijnder gekeken naar de samenstelling van het vermogen, de winsten van de afgelopen jaren en/of de verwachte winsten van de komende jaren. Dan nog is het afwachten of iemand de prijs wil betalen die berekend is. Net als bij de (ver)koop van een huis ziet de verkoper alleen de pluspunten en de koper alleen de minpunten die de waarde kunnen drukken. En vergis je niet: als dat gaat over je eigen bedrijf, kan dat met flinke emoties gepaard gaan. Het doet best pijn als iemand je bedrijf probeert te ‘downsizen’.
Bedrijf als pensioen
Vaak helpt het als de verkoper helder heeft wat hij of zij nodig heeft: wat zou het bedrijf moeten opbrengen om financieel onbezorgd met pensioen te gaan? En misschien zijn er nog meer wensen: de verkoper wil misschien nog verhuizen en/of aan zijn kinderen schenken. Een financieel planner kan helpen om goed de wensen en doelstellingen in kaart te brengen, te inventariseren wat er al aan (pensioen)inkomen of privévermogen is, om zo tot een ‘omgekeerde bedrijfswaardering’ te komen: hoeveel zou het bedrijf moeten opbrengen om tegemoet te komen aan alle wensen en doelstellingen van de ondernemer?
De ervaring leert dat zo’n berekening behulpzaam kan zijn in het verkoopproces. Als er voldoende comfort is dat er voldoende vermogen is, kan dat helpen in het onderhandelingsproces: misschien kan de prijs wat lager of kan de verkoper kapitaal in de onderneming achterlaten in de vorm van een lening of aandelen.
Veel geld op de bank
En als de verkoop dan rond is, kan de financieel planner ook helpen met de structurering van het vermogen. Want ja, dat is voor veel verkopers even wennen: (veel) geld op de bank in plaats van in het bedrijf. Welke keuzes passen? Sparen, beleggen, hypotheek aflossen, pensioen verbeteren, schenken aan de kinderen, etc.
Andrea Middel is financieel planner bij Durf in Amersfoort. Wil je meer weten, raadpleeg een onafhankelijk gecertificeerd financieel planner, zie www.vofp.nl